Do or die…….. (Door: Fred Bos)

6 juli 2013 - Kutno, Polen

Vandaag kwart finale dag. En wat voor dag. Vanmorgen met 26 graden Celsius ietwat verlaat op pad naar het stadion. Net op tijd. Maar goed net op tijd is ook op tijd. En iedereen was helemaal klaar voor de aangekondigde klassieker Nederland – Italië. De poulefase is voorbij, nu is het single ‘elimination’. Do or die oftewel winnen of naar huis.

Aangezien de Italianen ‘at bat’ mochten starten en zich daarbij bepaald niet inhielden, zat de spanning er gelijk goed in. Maar onze mannetjes weerden zich kranig en hielden keurig de nul. Gelijk 1 werd sterk geopend. De ‘lead off’ gelijk op het eerste honk. We kregen er echt zin in. Aan verwachtingenmanagement werd niet meer gedacht. Nog maar een paar ferme tikken en het eerste punt zou binnen komen. En dan zouden de Italianen……….

Het liep anders. Onze slagmannen kregen geen vat op de Italiaanse pitcher, die vakkundig onze slagkracht om zeep hielp. In de daarop volgende innings veranderde het wedstrijdbeeld. Loste in de eerste inning de Italianen een paar waarschuwingsschoten zonder verder gevolg, daarna bleken de Italianen ook scherpe munitie mee te hebben genomen. Harde klappen buiten het bereik van onze fielders leiden al snel tot scoringskansen, die vervolgens heel zakelijk werden omgezet in punten. Daarbij werden een paar foutjes in het veld maximaal benut door deze goede Italiaanse ploeg. De score aan Italiaanse kant liep dus behoorlijk op.

Onderwijl bleek de pitching van de Italianen goed in staat om onze slagmensen keer op keer te ontregelen. We kregen te weinig lopers op de honken en scoren lukte daardoor van geen kant. Na de laatste slagbeurt van de Italianen was de stand dan ook 0 – 9. Maar het was nog niet klaar. Onze mannen kregen nog een laatste slagbeurt. En…it ain’t over till de fat lady sings. Ik roep nog maar even in herinnering dat onze mannen ook in Haarlem aan de laatste inning begonnen met een achtertand. En wonnen. Waarom zou dat vandaag dan niet kunnen?

De Italiaanse coach leefde kennelijk zeer met ons mee, want hij besloot tot een pitcherwissel. Dat bleek niet zo’n goed plan want in een paar slagbeurten stonden de honken vol met onze mannetjes. En al snel kwam ook het eerste punt binnen. En weer wijzigde het wedstrijdbeeld. Nog een pitcher wissel. Nog een punt. De honken bleven goed gevuld. Het leven was weer geweldig! Reken maar mee: 2 punten binnen, 3 op de honken en 1 aan slag. Dat zijn er al 6. Eigenlijk nog maar 4 te gaan!

Voor degenen die na lezing van het voorgaande, inmiddels hun reis naar de United States al aan het boeken zijn kan ik niks meer doen. De rest adviseer ik de boeking achterwege te laten en rustig verder te lezen.

De Italiaanse verdediging had ondertussen twee nullen op de borden gebracht. En op het moment dat het 3e punt dreigde binnen te komen…….ja hoor, weer een pitcherwissel. Drie honken bezet, full count voor de slagman en toen…….de anticlimax. “Strike three! You’re out! That’s the ballgame.” In deze woorden vatte de scheidsrechter nog even samen dat het mooi geweest was.

En mooi is het inderdaad geweest. Het was geweldig om onze mannen dagelijks te zien spelen in een echt honkbalstadion. Onder leiding van steeds 4 uitstekende scheidsrechters. Met een omroeper, 3 scorers en een schitterend scorebord. De mannen hebben ongelooflijk veel geleerd. Geleerd hoe te winnen, maar ook hoe te verliezen. Genieten van het spelletje en tegelijkertijd presteren onder druk. Want druk was er weliswaar niet, het is en blijft breedtesport. (toch?) Maar druk werd wel degelijk gevoeld door de mannen. Je zag het gewoon aan de koppies. Ben benieuwd wat ze met deze ervaring gaan doen. Ze zijn er in ieder geval niet slechter van geworden.

Morgen naar huis. We hadden het graag anders gezien. Maar gaan hartstikke trots terug.

1. Jeffrey:
    Waar blijven de rezcties?:P
  2. Monique van der roest:
    6 juli 2013
    Het was geweldig! Ze hebben en top prestatie geleverd, en met zijn allen een zeer leerzame week gehad!
    Iedereen van de organisatie super bedankt, ook de coaches, ouders , en de spelers voor de spanning, een goede reis allemaal,
  3. Manon en Ruud:
    6 juli 2013
    We hebben hier allemaal met jullie meegeleefd en onze nagels opgevre...

Wat een prachtig toernooi en wat een prachtig resultaat.
    Vooral Fred ik heb het al eerder gezegd of je naast me zat, ik heb je dan ook eigenlijk niet gemist..lol

Nu allemaal een verdiende vakantie en daarna weer allemaal knallen in de competitie!!!
  4. Petra & Sacha:
    6 juli 2013
    Heel jammer, maar jullie hebben vast een geweldige week gehad en wie had dit gedacht aan het begin van het little league seizoen..... wij zijn in ieder geval hartstikke trots op jullie en zelfs op zo'n afstand was het super spannend.

Fred, bedankt voor je mooie verslagen en coaches bedankt voor jullie leiding. En dan natuurlijk fam. Timmermans van harte bedankt voor het bijhouden van deze site en de foto's. Erg leuk om toch meteen op de hoogte te zijn.

Groetjes Sacha & Petra
  5. Helene:
    6 juli 2013
    Bedankt Fred, voor je mooie verslagen!
  6. Myrthe & co:
    6 juli 2013
    Wat hebben we met jullie meegeleefd! Dankzij de geweldige verslagen, foto's etc. konden we op grote afstand een beetje op de hoogte blijven! Jullie hebben in ieder geval een herinnering voor het leven op zak! We wensen jullie een goede terugreis en een fijne vakantie toe!

Groetjes,
    Djemo, Djef, Milo en Myrthe
  7. Hans Roos:
    6 juli 2013
    Tot slot; jullie in Polen rond het team, de coaches, Fred, stiefvader Hans Z., fam. Timmermans -> allemaal erg bedankt voor de goede zorgen. Mijn zoon (Niels) heeft in ieder geval genoten, en wij hier thuis ook. Prettige vakantie !
  8. Sandra Zoon:
    6 juli 2013
    Fred, wat een prachtig verslag heb je weer geschreven, enorm bedankt voor deze en alle voorgaande verslagen, samen met alle foto's was het net of we er bij waren!
    Wat een prachtige week is het geweest, met veel spanning en gelukkig nog meer plezier. Prachtig voor jullie allemaal om hier met veel trots op terug te kijken. Geniet van wat jullie toch maar even gepresteerd hebben. Voor allemaal nog een fijne avond en een goede terug reis.
    Groetjes Sandra
  9. Ivonne:
    6 juli 2013
    hallo jongens en coaches. Ik ken jullie niet en jullie mij ook niet. Maar dat weerhoud mij er niet van jullie te feliciteren met een geweldige prestatie. Vorig jaar mocht ik mee naar de Juniorleague in Polen met team Rotterdam.

Vonden jullie het ook zo geweldig het stadion binnen te lopen met dat fel oranje gravel ? Vinden jullie het eten ook zo zo en moesten jullie wennen aan 2 x warm eten. Hebben jullie ook nieuwe vrienden gemaakt met de jongens ( en meisjes missch ook ) van andere landen. En heerlijk gezwommen in het zwembad? En bovenal heeeeerlijk gehonkbald?

Ik hoop dat het voor jullie net zo'n ervaring was als voor mij toen ( en ik heb niet eens gespeeld ha ha)

Ik heb toen een blogje bijgehouden, al kan ik niet zo leuk vertellen als Fred) Misschien herken je dingen.

nogmaals gefeliciteerd met jullie goede prestatie.
  10. Gé van Berkel:
    6 juli 2013
    Ervaring is een optelsom van gemaakte fouten.
    Fouten moet je maken om beter te worden.
    Ik denk dat jullie deze ervaring gaan omzetten in resultaten de komende weken,maanden en jaren.
    Alle leiders en begeleiders bedankt voor het nieuws en tot ziens.
  11. John:
    Beste jongens,
    Heel erg jammer, maar jullie hebben een fantastische ervaring opgedaan, die jullie nooit meer vergeten. Nu weer naar huis, zodat jullie straks aan het thuisfront al jullie verhalen kunnen delen met jullie familie en vrienden.
    Fred, voor het thuisfont was het natuurlijk een genot om al jouw verslagen te kunnen lezen, zodat zij hier ook een beetje het gevoel kregen dat zij de wedstrijden zelf bijwoonden.
    Juan David, ik ben erg benieuwd wat jij allemaal te vertellen hebt.
    Eerst genieten van onze vakantie en dan spreken en zie wij elkaar weer gauw.
    Fred, goede reis naar huis en groetjes aan Carlos!.
    John
  12. Irma en finn:
    7 juli 2013
    Fred, bedankt voor je geweldige verslagen! En Hans jij voor de prachtige foto's. Jammer genoeg stonden de Poolse dames niet op de foto's.... Mannen goed gedaan hoor! We zijn trots op jullie.
    Goede reis terug en iedereen een fijne vakantie.
  13. Jan Kruijdenberg:
    7 juli 2013
    was weer een prachtige belevenis om zo de gebeurtenissen te volgen. Dank naar alle reporters!
  14. Joke Hofkes:
    7 juli 2013
    Hallo allemaal, Winnen en verliezen hoort bij de sport, jullie hebben een prachtige ervaring opgedaan en mogen daar trots op zijn.
    Ik wil Fred enorm bedanken voor zijn verslagen, zo waren we er toch een beetje bij.Verder het hele team, begeleiding en de enthousiaste ouders die allemaal hun vakantie voor deze trip hebben opgenomen, bedankt dat jullie er voor het team waren.
    Goede reis, tot ziens.
  15. Rick:
    8 juli 2013
    Nu we allemaal weer thuis zijn na een fantastisch toernooi wil ik graag Donald, Michael en Jules bedanken voor het begeleiden en coachen van ons team. Ik vond het geweldig!!!!
  16. Indy:
    13 juli 2013
    Ik wil iedereen bedanken voor de mooie ervaring in Polen,ik heb veel geleerd en heel veel plezier gehad! Bedankt, groetjes Indy